Kunden er konge – service som forutsetning for suksess

Når man er i utlandet på ferie, opplever man hvilke andre faktorer enn været som er viktig. Service, kundetilfredshet og følelsen av å bli sett av dem som skal gjøre ferien din til et perfekt minne er viktigere enn alt annet.

For første gang er vi på cruise. Vi sjekket inn i går ettermiddag på Royal Caribbean Internationals cruisebåt Grandeur of the Seas og følte virkelig fra første øyeblikk hvordan man KAN behandle kunder på en perfekt måte.

Greit, jeg skal ikke legge skjul på at når vi bruker endel penger på en slik ferie, så forventer vi også topp service og slikt.

Men når førsteinntrykket etter dag 1 er ordet "service", så betyr det i mine øyne at de ansatte ombord i skipet vet (eller har fått beskjed om) at et smil, et spørsmål om hvordan man har det, om man trenger hjelp eller informasjon er så umåtelig viktig.

Vi tok en taxibåt fra Venezia by ut til cruisehavnen. Ble møtt der av et servicepersonalet som kastet seg over koffertene for å merke dem og ta seg av dem (koffertene så vi igjen noen timer senere i lugaren vår).

I terminalbygningen hersket det noen minutters kaos pga. strømbrudd. Ingen innsjekking kan i dag foregå uten pc gitt. Men etter noen minutter gikk alt på skinner, og etter kjappe 10 minutter var vi allerede ombord i båten.

Ganske utrolig når man tenker på at 2000-3000 mennesker skal ombord i en båt. Men så var det da heller ikke like få skranker tilgjengelig som ved en Color Line-innsjekking. Jeg telte vel 20 forskjellige italienere og spanjoler som kjapt ekspederte oss.

Ombord i skipet ble vi nærmest "overfalt" (på en positiv måte) av ansatte som lurer på hva vi vil. Vel, selvsagt vil vi til lugaren vår, men den var ikke ferdig før kl. 13. Dermed plasserte vi oss på dekk 9 rett ved Windjammer – restauranten der vi nok kommer til å innta lunsjen. For den var virkelig herlig.

Bøtter og spann av ansatte sørget for stadig påfyll av fersk lunsjmat, mens andre trippet rundt og ventet på å ta tallerkener og bestikk. At de til og med har en egen kar som står klar for å ønske velkommen og samtidig vennligsinnet minne oss på at vi skal vaske hendene med Antibac er flott.

Vel plassert i lugaren tar det ikke lang tid for Humberto dukker opp for å fortelle hva han kan gjøre for oss i tiden vi skal tilbringe sammen. Han virker som en trivelig kar og vi kommer nok til å ringe på duden når det er nødvendig.

Toppen av servicekaken var middagen om kvelden i The Great Gatsby. To kelnere (inderen Austin og afroamerikaneren Vivian) gjorde sitt ytterste for å etterkomme alle våre ønsker. Da jeg forsiktig slo frempå med at vi er vegetarianere og om det kunne by på problemer, lo de begge to. VI var vel ikke vanskelige customers selv vi om vi ikke spiser kjøtt. De hadde helt andre kunder som var betraktelig mer utfordrende!

En perfekt førstedag på et herlig cruise som fører oss gjennom Middelhavet. Men allerede nå er det helt sikkert at service og kundetilfredshet er noe av det viktigste ombord i Grandeur of the Seas.